MENU

Valg Brasil: Slik virker den politiske reklamen

10 dager igjen. Det er intens valgkampinnspurt i Brasil. I kveld så jeg hele den 60 minutter lange sendingen som går på alle riksdekkende TV-kanaler. Jeg ble rørt til tårer av det beste innslaget.

 

horario eleitoral

Slik ser TV-skjermen ut i sekundene før den politiske reklamen setter inn. «Tid reservert for gratis politisk reklame – lov nr. 9504/97»

 

Knallgode programmer

Tre dager i uka er det en times valgkampsending på alle TV-kanaler. Kandidatene får tildelt tid etter hvor stor oppslutning partiene i deres koalisjoner hadde ved forrige valg. Det betyr at de største får mest. I år har Dilma Rousseff (PT) 12 minutter, Aécio Neves (PSDB) 6 minutter og Marina Silva (PSB) 2 minutter.

Det er partiene selv som produserer innslagene, og for presidentkandidatene er de jevnt over knallbra. Brasil kan TV. Brasil kan dramaturgi. Brasil kan det å spille på følelsene til folk. Her er mine kjappe inntrykk fra de tre i tet.

 

 

Skjermbilde 2014-09-26 kl. 02.57.50

 

Marina Silva (PSB)

Marina var først ut i kveld. Hun åpner med å se rett inn i kamera. Hun sier at all forandring skaper usikkerhet, og at de som i dag sitter med makta prøver å skremme med å si at folk vil miste arbeidsplasser, hus og mat hvis Marina vinner. Kveldens program handlet om arbeid og arbeidtakernes rettigheter. Hun brukte også mye tid på å tilbakevise påstander fra PT om at hun vil kutte i Bolsa Familia. Avslutning: Gilberto Gils nye sangsnutt om å stemme på Marina.

Hvor overbevisende var programmet? Marina står fram som en troverdig kandidat. Terningkast 4. Først ga jeg 5, men etter å ha sett de andre falt hun ned til 4. Sannsynligvis fordi hun hadde mye kortere tid til rådighet.

Se programmet på YouTube her.

Eller gå inn på Marinas hjemmeside her: http://marinasilva.org.br/

 

 

Skjermbilde 2014-09-26 kl. 02.59.11

 

Aécio Neves (PSDB)

Så var det Aécio Neves´ tur. Også han starter med å se rett inn i kamera og han viser til en ny meningsmåling der han tar innpå Marina Silva i kampen om andreplassen. Han snakker rett til TV-seerne, sier han har stor tro på at de vil gå til andre runde. Da må han slå Marina Silva, derfor viser han til den meningsmålingen der avstanden dem i mellom er minst. Det politiske budskapet er at ingen vil miste sine goder hvis han blir valgt, og at det bare er PSDB som kan endre Brasil. Så følger en biografi med suksesshistorier, før en sang med kjendiser som støtter ham: ”Ae, ae, ae, Aécio”. Avslutter med slagordet ”Aécio: den nyttige stemmen for å vinne over PT”.

Hvor overbevisende var programmet? Terningkast 5. Aécio klarer å framstå som en seriøs, hardtarbeidende kandidat i medvind.

Se programmet på YouTube her.

Eller gå inn på Aécios hjemmeside her: http://aecioneves.com.br/

 

 

Skjermbilde 2014-09-26 kl. 02.58.17

 

Dilma Rousseff (PT)

Sist ut i kveld var Dilma Rousseff. Programmet var langt, så det nytter ikke å beskrive alt. Men det fokuserte på alt som har gått bra under PT. Flere arbeidsplasser, mindre fattigdom, mindre sult. Et nytt forslag dreier seg om barnehager, hun vil åpne 400.000 nye plasser hvis hun blir valgt. Innimellom var det personlige historier til folk som har fått det bedre. Ypperlig produsert, jeg ble rørt til tårer. Underveis er det også innslag som visualiserer statistikk og framgang på en forbilledlig måte.

Negativt: Drøye påstander om at Dilma har skapt arbeidsplasser, Dilma har bygd skoler, osv. Det er jo feil. Det er ikke presidenten personlig, eller PT, eller regjeringen, det er statens ressurser som er satt inn. Dilma føyer seg her inn i en uvakker brasiliansk tradisjon der den sterke mann (nå: kvinne) personlig tar æren for det som er myndighetenes plikter, betalt med stattens penger.

Hvor overbevisende var programmet? Til tross for skryt, terningkast 6. Ingen over, ingen ved siden.

Se programmet på YouTube her.

Eller gå inn på Dilmas hjemmeside her: http://www.dilma.com.br/

 

 

Skjermbilde 2014-09-25 kl. 21.52.51Slik er kandidatenes støtte i de 27 delstatene akkurat nå. Dilma Rousseff i rødt leder i de fleste, spesielt i nord, nordøst og helt i sør. Marina Silva i gult leder i São Paulo, landets mest folkerike delstat, i hjemstaten Acre, i Brasilia (DF) og i Espirito Santo. Aécio Neves leder ingen steder. I delstater i grått er det uavgjort.

Siste meningsmåling viser at Dilma leder med 38% foran Marina med 29% og Aécio med 19%. Dilma og Marina ligger helt likt i målingene for en andre valgomgang.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinFacebooktwittergoogle_pluslinkedin

Written by:

Published on: 26. september 2014

Filled Under: Aécio Neves, Dilma Rouseff, Marina Silva, politikk, valg 2014

Views: 527

One Response to Valg Brasil: Slik virker den politiske reklamen

  1. […] som positiv og selvsikker. I TV-debattene har han vært knallsolid og framstått som en statsmann. TV-reklamene har vært geniale, han har klart å kritisere både Dilma Rousseff og Marina Silva […]

Legg igjen en kommentar