MENU

Hva skal til for å lykkes i Brasil?

I dag holdt jeg et foredrag om Det nye Brasil for Aker Solutions på Fornebu. Fikk en spennende utfordring: Hvordan skal et norsk selskap lykkes i Brasil?

Her er mine råd. Bakgrunn: Egne erfaringer (22 år veldig opptatt av Brasil, jobbet i/med Brasil 8 av de siste 10 årene), samtaler med flere norske næringslivsledere pluss noe litteratur om kulturforståelse i næringslivet. 

Du trenger tillit
For å lykkes i Brasil trenger du, i tillegg til et suverent produkt eller tjeneste, én grunnleggende ting: Tillit. Du må opparbeide et tillitsforhold til dine brasilianske kunder, ansatte og kontraktspartnere. Hvordan? Her er fem områder du bør jobbe med, i ikke-prioritert rekkefølge:

  • Språk. Ikke undervurder hvor lite komfortable mange brasilianere er med å snakke engelsk. Mange snakker ikke engelsk overhodet, også folk i toppsjiktet i næringslivet. Du viser en grunnleggende respekt for det landet du skal operere i ved å lære språket. Det settes det pris på, både i Brasil og Norge. Altså: Begynn å lære portugisisk med en gang.
  • Kunnskap. Brasilianere, som nordmenn, blir lett sjarmert over utlendinger som har kunnskap om landet vårt. Og tilsvarende skuffet over de som ikke er interessert. Derfor må du holde øyne og øre åpne. Musikk, filmer, Amazonas, nyheter, politikk, såpeoperaer, historie, fotball. Jo mer jo bedre. Les bøker om Brasil, gjerne skjønnlitteratur. Tips: Velg en brasiliansk nettavis (de finnes på engelsk også) som åpningsside i nettleseren din.
  • Personlige relasjoner. Alle sier det, men det må inn med teskje. Gjennomsnitts-brasilianeren er mye mer opptatt av de utenom-profesjonelle relasjonene enn en gjennomsnittlig nordmann. Hvorfor? En viktig årsak er at Brasil er mye mer uoversiktlig, uforutsigbart og komplekst enn Norge. Personlige relasjoner fører med seg en følelsesmessig og moralsk forpliktelse – det er en forsikring mot at den andre parten trekker seg ut. Derfor: Gi av deg selv. Fortell om familien, spør og grav. Bli med på fisketur hvis du blir invitert!!
  • Respekt. Eller rett og slett bare vanlig folkeskikk. Brasilianere hater å bli fortalt at de ikke fikser ting, selv om de i noen tilfeller helt objektivt ikke gjør det. Velg dine ord med omhu. Direkte konfrontasjon kan føre til at du vinner diskusjonen, men taper kampen. Sagt på en annen måte: Å tre den ene, geniale løsningen ned over hodet på folk fungerer dårlig i Brasil. Ikke ulikt Norge. Tips: Finn ut av det sammen.
  • Tilstedeværelse. Det er vanskelig å fjernstyre et selskap, en divisjon eller et team som befinner seg på den andre siden av ekvator. Hyppig eller konstant tilstedeværelse gjør deg også bedre på de fire andre punktene i denne listen, målt i forhold til å arbeide fra Norge. Altså: Vær så mye som mulig i Brasil.

Ok. Det var mine tips. Enig? Uenig? Er jeg helt på jordet? Skriv en kommentar under eller send meg en e-post!

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinFacebooktwittergoogle_pluslinkedin

Written by:

Published on: 19. desember 2011

Filled Under: Det nye Brasil, næringsliv

Views: 742

3 Responses to Hva skal til for å lykkes i Brasil?

  1. Anonymous sier:

    Er veldig enig i det du skriver her. Brasilianere setter virkelig pris på utlendinger som setter seg inn deres kultur og generell info om landet. For ikke å snakke om språket. Jeg mener at et veldig viktig punkt du trekker frem er de personlige relasjonene. Klarer man å knekke den sosiale koden, kan man nå langt i Brasil. Som du skriver er det viktig å gi av selv. Bli med på fisketur, bursdag og churrasco når du blir invitert. Det er veldig vanlig i barnebursdager a t det er mange vokse om ikke flere enn det er barn.
    Synes det du har fått med i dette innlegget er veldig bra.

    hilsen Pål

  2. Anonymous sier:

    Ser at det ble en del skrivefeil i kommentaren min. Men men, pølsefingre på mobil er ingen lett sak.

  3. Torkjell sier:

    Hei Pål!

    Takk for skryt og gode eksempler. Fikk tilbakemelding fra en norsk kollega i Brasil som ikke var helt enig i punktet om språk. Han mente engelsk var bra som nøytralt språk, og at det i tillegg var bedre å framstå med bra engelsk enn dårlig portugisisk. Jeg er enig, hvis det er kontraktsforhanlinger e.l. det gjelder, men tror at portugisisk er en døråpner sosialt, omdømmemessig og i de viktige personlige relasjonene.

Legg igjen en kommentar