MENU

H for Havaianas

Brasil fra A til Z. I dag H for Havaianas. Havaianas er den legendariske brasilianske strandsandalen. Flipp-flappen som ikke er annet enn en gummisåle med en gummistropp. På 2000-tallet har Havaians blitt en global suksess som har bekreftet Brasils posisjon som verdensledende eksportører av kul  populærkultur.

 

Havaianas

En av de siste reklamekampanjene til Havaianas. Her er symbiosen Havaians og det kule Brasil total. Fargene, symbolene, livet, vibrasjonen. Alt!

 

I løpet av 2000-tallet er Havaianas blitt et globalt fenomen, en global hit. Plutselig skulle alle ha den. I Norge begynte det med hengekøyeselgeren på Youngstorget i Oslo og folk som hamstret på ferie i Brasil. I dag finner du strandsandalene i alle norske sko- og sportsbutikker med respekt for seg selv. Havaianas er blitt et av de fremste symbolene på det fremadstormende Brasil, Brasil som en populærkulturell stormakt.

 

Det begynte med de fattige

Eventyret startet for femti år siden. I 1962 lanserte skotøyprodusenten Alpargatas A/S en enkel gummisandal inspirert av den japanske zori, en sandal med tøystropper og såler av flettede risaks. (Det er derfor mønsteret i gummien likner riskorn.) Navnet var Havaianas og suksessen var umiddelbar. På få år dominerte Havaianas det brasilianske sandalmarkedet fullstendig, men det var langt fra noe fornemt produkt. Havaianas var sandalen for de fattige.

 

Havaianas original

Den originale Havaianas med hvit såle og blå stropp. Nå lansert i retrokampanje med fargetoner fra de første fargefotografiene. Genialt!

 

Etter tretti år som mester i lavprismarkedet, gikk Havaianas på en smell i 1993. Året etter ble derfor Havaianas relansert med nye, fargerike modeller og massive reklamekampanjer. Samme år var det fotball-VM. Havaianas lanserte en ny spesialmodell i Brasils farger gult og grønt, og med et bittelite Brasil-flagg limt på tåstroppen. Det ble kjempesuksess, og den ble enda større da Brasil mot all forventning gikk hen og vant VM i 1994. Havaianas ble størst.

 

Og så: Luksusmarkedet!

Foran Oscar-utdelingen i 2003 mottok alle de nominerte skuespillerne en spesialdesignet eske som bar deres navn. Inni esken lå en sandal i deres størrelse og deres yndlingsfarge. Avsender? Havaianas. Luksusmarkedet skulle erobres. Ikke bare i Brasil, men i hele verden.

Og de klarte det. I dag finnes modeller med Swarovsky-krystaller med listepris på over tusen kroner, det finnes begrensede spesialutgaver og spesialdesign som ikke selges over disk. Havaianas har klart noe bare globale giganter som Nike og Coca-Cola har klart før dem. Produktene selges i alle markedssegmenter.

 

Havaianas copa 2014

Havaianas´VM-kolleksjon 2014. Sandaler fra 43 land i flaggets farger, et mikroflagg på stroppen og med nummer 10 på sålen (flere land enn de som er kvalifisert til VM fordi sandalene måtte designes og produseres før kvalifiseringen var ferdig…)

 

Havaianas i dag

Havaianas ruller videre. Spinoffprodukter som nøkkelringer og mobildeksler, egne butikker og massevis av modeller. Men konkurransen er knallhard. Ikke minst hjemme i Brasil, der erkefienden, sandalprodusenten Ipanema, kapret verdens suverent største modell, brasilianske Gisele Bündchen, til å fronte sine reklamekampanjer. Men fortsatt er Havaianas nummer en. Og Havaianas på mange måter blitt blitt synonymt med Brasil.

Ifølge motekonsulenten Abraão Ferreira er koblingen Brasil – Havaianas essensiell for salget: «Havaianas er kule, fargerike, laid back og chic. De er kvintessensen av alt folk finner tiltrekkende ved Brasil.»

 

Lese mer?

I boka «Brasil – Kjempen våkner» har jeg skrevet mer om Havaians og veien til global suksess. Du finner den i bokhandelen eller hos Aschehoug både i trykt versjon og som e-bok.

 

Brasil fra A til Z

Som en nedtelling til fotball-VM serverer BrasiLeira de 26 viktigste personene og fenomenene i det moderne Brasil. Les mer om Brasil fra A til Z her.

Du kan følge med på BrasiLeira på Facebook, på Torkjell Leiras Twitter eller ved å søke etter #BrasilAZ både her og der. Oppsummeringer legges ut her på bloggen en gang i mellom. Neste: I for ?

 

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinFacebooktwittergoogle_pluslinkedin

Written by:

Published on: 6. juni 2014

Filled Under: Brasil A-Z, Havaianas

Views: 1426

One Response to H for Havaianas

Legg igjen en kommentar