MENU

Brasilianske absurditeter nr. 2: Heiser som ikke(?) er der

Dette er en klassiker. Den er så vanlig at du etter hvert blir blind for den. Det gjelder selvfølgelig det absurde skiltet ved nesten alle heiser i Brasil: «ADVARSEL: Før du går inn i heisen, sjekk om den er i denne etasjen». Er det mulig?

 

Hvorfor i huleste skal det være nødvendig å advare folk mot å gå inn i heisen hvis den ikke er der? Tror de folk er idioter? Det er det samme som å advare folk mot å gå ut av flyet hvis det ikke befinner seg på bakken.

 

Skiltmafiaen?

Likevel, i det meste av Brasil er alle hoteller, offentlige bygninger, ja til og med private boligblokker pålagt å henge opp slike skilt ved hver eneste heis, i hver eneste etasje. Hvor mange millioner skilt kan det dreie seg om? 10 millioner? 100? Jeg tror vi her er på sporet av den egentlige grunnen: Skiltmafiaen.

(Saken fortsetter under bildet)

 

Det begynte, så langt jeg har klart å nøste det opp, i São Paulo i 1997. Da innførte delstaten en lov med påbud om slike skilt. I hovedstaden Brasilia kom loven i 2003, i Rio de Janeiro så seint som i juli 2016.

Dette er absurd ressurssløsing. Har ikke Brasil andre ting å bekymre seg over og bruke penger på? Eller er det, helt alvorlig talt, et utslag av overdreven reguleringsiver og, ja, skiltindustriens lobbyvirksomhet? Brasilianere der ute: Kan dere opplyse meg?

 

En språklig perle

Lovteksten, og følgelig teksten på skiltet, er i full av språklige feil og logiske brist. Det gramatiske først: Pronomenet «mesmo» brukes feil. Ordet skal referere til heisen «elevador», men i en slik setning er pronomenet «ele» det korrekte.

I tillegg, på et mer logisk plan: Hvis heisen ikke er der, hvordan skal man da gå inn i den?

Uansett: Måtte Brasil ta til fornuft og droppe dette latterlige påbudet.

 

Lese mer?

Brasilianske absurditeter nr. 1: Betjente selvbetjeningsautomater

 

 

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinFacebooktwittergoogle_pluslinkedin

Written by:

Published on: 28. mars 2017

Filled Under: absurditeter, Norge-Brasil

Views: 890

Comments are closed.