MENU

Brasilianske absurditeter nr. 1: Betjente selvbetjeningsautomater

BrasiLeira innvier herved den nye serien «Brasilianske absurditeter». Nr 1: Betjente selvbetjeningsautomater.

 

leitor embarque guarulhos

Her: Selvbetjente boardingkortlesere slik de er ment å fungere. Uten betjening.

 

Moderne teknologi er helt nydelig. Det gjør livet lettere og hverdagen enklere. Teknologiske nyvinninger gjør også bedrifter mer effektive, det sparer tid og penger. Men ikke alltid…

På flyplassen Guarulhos i São Paulo har de nettopp innført selvbetjente boardingkortlesere. Akkurat som de gjorde på Gardermoen nå nylig, jeg tror faktisk Guarulhos var først ute av de to. Så langt, så vel. Men i São Paulo står en ansatt ved hver strekkodeleser. Du gir boardingkortet til henne, hun fører det gjennom leseren og gir det tilbake til deg. Så åpner sperrene (helt av seg selv!) og du går gjennom.

Men hallo! Hvor mye sparer man da? I tid, rom og ressurser? Absolutt ingenting! Tvert i mot, det tar like lang tid (om ikke lenger!), det tar mer plass og det koster mye mer! Men fabrikanten av maskinene ler sikkert hele veien til banken. Og det er et jo er godt sysselsettingstiltak…

 

Til brasilianernes forsvar

Jeg tror jeg i denne serien skal prøve å tolke absurde fenomener så positivt jeg kan. Derfor: Hva kan forsvare å ha betjente selvbetjeningsautomater?

Vel. Vi kan håpe det er tidsbegrenset, bare i en innkjøringsfase. Slik som når selvbetjent innsjekking ble innført i Norge. Vi kan skrive det av på kontoen for misforstått service, kanskje noen mener det er hyggelig å ha noen til føre boardingkortet over strekkodeleseren. Eller kanskje det faktisk ER et sysselsettingstiltak? Man kunne ikke si opp de som scannet med den håndholdte strekodeleseren, så de fikk beholde jobben. Bare med en mer ubehagelig arbeidssstilling (de måtte lene seg litt inn over maskina for hver scanning, ikke bra 8 timer i strekk).

 

Brasilianske absurditeter nr. 2?

Jeg har et par gode på lager, men tar gjerne i mot tips. Har du opplevd en brasilianske absurditet i det siste? Gi meg et lite pip.

 

Lese mer?

Litt mer seriøst: Kulturforståelse Norge-Brasil

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinFacebooktwittergoogle_pluslinkedin

Written by:

Published on: 28. mai 2015

Filled Under: absurditeter, Norge-Brasil

Views: 749

2 Responses to Brasilianske absurditeter nr. 1: Betjente selvbetjeningsautomater

  1. Michael sier:

    I fjor var jeg innom et kjøpesenter i Sao Paulo der en ansatt hadde som eneste arbeidsoppgave å trykke på knappene i heisen. Det må vel også ha vært et sysselsettingstiltak.

  2. Torkjell Leira sier:

    Hei Michel!

    Tall for kommentar. Ansatte i heisen har jeg også vært ute for. Sist i Confeitaria Colombo i Rio. Det må jo være en enormt kjedelig jobb for den ansatte, og det virker som et helt meningsløst sløseri for en arbeidsgiver.

    Men på den andre siden: Jobb er jobb, og inntekt er inntekt. De som jobbet i heisen på Colombo virket fornøyd med å ha den. Og som min mor sa i en konformasjon i vår: «Alt arbeid er like mye verdt.» Det er en viktig leveregel. Det handler om respekt for den jobben folk legger ned, uavhengig av hvilken type arbeid det er.

    Og fra arbeidsgiverens synspunkt: Det er bedre å ansette en person og slik unngå at gjester sitter fast i heisen. Kostnaden er uansett minimal.

Legg igjen en kommentar